Denken & Doen
Middels diverse evenementen en activiteiten zet de Van der Leeuwkring zet het pleidooi voor de publieke ruimte in Rotterdam kracht bij door onderzoek op locatie en worden het denken en het doen expliciet gekoppeld. Aan de hand van de Van der Leeuwacademy en cases, maar ook studiedagen, workshops en publicaties wordt zo niet alleen nagedacht over de ontwikkeling en uitdagingen van de stad, maar wordt er ook gehandeld op basis van de conclusies die uit onderzoek, dialogen en expertmeetingen voort komen. De opgaven die hierbij centraal staan passen bij uitstek bij de ambities en de organisatorische kracht van de Van der Leeuwkring. Zo wordt er gewerkt aan een instrumentarium, overlegvormen, coalities en actieve verbindingen tussen verschillende partijen in een heterogeen netwerk om samen te werken aan de stad.
Case – Rondje Rijnhaven
Een van de cases is het Rondje Rijnhaven; de route over de kade en rond het havenbekken van de Rijnhaven, langs de in rap tempo veranderende contouren van Wilhelminapier en Katendrecht. Toen de ontwikkelingen van de Wilhelminapier en Katendrecht hun voltooiing naderde, diende de vraag zich aan welk stuk stad er met deze afzonderlijke bouwprojecten was ontstaan. Dit verslag bevat een inventarisatie van de bestaande plannen en projecten rondom de Rijnhaven die er in de komende decennia gerealiseerd zijn en gaan worden. Daarnaast biedt het ook een perspectief en agenda voor de ontwikkeling en activering van de publieke ruimte rondom de Rijnhaven.
Case – Willemsplein
Met de case Willemsplein is door de Van der Leeuwkring een traject opgestart om de potenties van het Willemsplein te verbinden met een concrete opdrachtstelling. De route naar een aangenaam stadsplein moet ambities en belangen op korte en lange termjin met elkaar verbinden. Ondernemers, bewoners, investeerders en beleidsmakers kwamen samen om in te zetten op onderzoek en het inrichten van een ontwikkeltraject voor een aangenaam Willemsplein.
Van der Leeuwacademy
De Van der Leeuwacademy is een serie expertbijeenkomsten op locatie. Hierbij is gekozen voor plekken die op de stadsagenda staan. De uitkomst van de bijeenkomsten is input voor een galerij van nieuwe waardemodellen, maar vormt ook een uitgangspunt voor verder onderzoek. Tijdens de eerste Van der Leeuwacademy stond het iconische HAKA-gebouw centraal en werd gekeken naar de exploitatie en transformatie van het gebouw onder veranderende economische omstandigheden en contextuele kaders. Bij de tweede Van der Leeuwacademy werd gekeken naar de potentie van de hefboomwerking tussen het Erasmus University College en de ontwikkeling van het Laurenskwartier als stadscampus.
De derde Van der Leeuwacademy draaide om de herevaluatie van het Rondje Rijnhaven waarbij de aanwezigen zich bogen over de verbinding tussen water en kade, markt en overheid, projectontwikkeling en tussentijds initiatief, plan en ervaring. De vierde editie van de Van der Leeuwacademy vond plaats op de Dag van der Leeuw. Hierbij gingen de deelnemers van de eerdere academies opnieuw met elkaar in gesprek. De verschillende ontwikkelingen rond de lopende casussen werden in beeld gebracht en werden perspectieven voor ontwikkeling verkend. De presentatie en inhoud van het boek The City as Loft van Martina Baum en Kees Christiaanse diende hiertoe als inspiratie, evenals de presentatie van voormalig Guest Urban Critic Larry Beasley. Hij onderstreepte het belang van een actor, een instantie of organisatie waarin het kapitaal, de kennis en de energie rond een project zijn verenigd
Publicaties
Het resultaat van de onderzoeken is gedocumenteerd in verschillende publicaties. Deze publicaties vormen op hun beurt ook weer voer voor diverse studiedagen en workshops. Daarnaast zijn er ook diverse publicaties die reflecteren op de invulling en richtinggeving van het credo van de kring ‘privaat iniatief voor publieke ruimte’. Verder zijn er in de loop der jaren publicaties tot stand gekomen door een directe of indirecte bijdrage van de Van der Leeuwkring. Deze publicaties dragen inhoudelijk en thematisch bij aan het formuleren, onderzoeken en vormgeven van de kerndoelen van de kring.